oxinads

اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

۱۳۸۹ مرداد ۲۴, یکشنبه

ضدآفتاب ها

سرطان پوست ، روز به روز سیطره خود را بر جامعه بشری افزایش می دهد و با یاری نور آفتاب ، افراد بیشتری را به دام خود می كشاند . این بیماری ، از جمله سرطان هایی است كه بیشترین شتاب را در میزان رشد سالانه دارد . هر سال كه می گذرد شیوع این معضل پزشكی بیشتر می شود . از مهم ترین علل این افزایش ، تغییر عادات مردم در مواجهه با نور آفتاب است . امروزه در كشورهای مختلف دنیا آداب معمول در لباس پوشیدن ، به سمت عریان بودن گرایش پیدا كرده است و بسیاری از ورزش های تفریحی مانند شنا ، قایقرانی ، كوهنوردی و اسكی زیر نور مستقیم آفتاب انجام می شود .
در كشور ما ، بسیاری از روستاییان ، كه مشاغلی مانند كشاورزی و دامداری دارند ، كوچك ترین اطلاع هستند از آثار مضر نور آفتاب ندارند و بدون هیچ ملاحظه ای ساعت های متمادی زیر نور آفتاب مشغول كار و فعالیت می شوند و این یكی از علل شایع بودن بیماری های مختلف پوستی به خصوص سرطان های پوست در این قشر زحمتكش كشورمان است .
در شهرهای بزرگ مانند تهران نیز كم نیست تعداد افرادی كه از لزوم كاربرد كرم های ضد آفتاب بی اطلاع هستند .
از دیگر علل افزایش سرطان های پوست ، تخریب لایه ازون و گرم شدن درجه حرارت زمین است كه علت اصلی آن ، صنعتی شدن جهان و تخریب منابع طبیعی ، و آلودگی محیط زیست با زباله های صنعتی است . نور آفتاب ، دشمن اصلی پوست است و مهم ترین علت پیری پوست و پیدایش چین و چروك هاست .
اشعه هایی كه به زمین می رسند از سه جزء تشكیل شده اند : 1 – نور قابل رؤیت ( 50 در صد ) ، اشعه مادون قرمز ( 40 در صد ) و اشعه ماوراء بنفش ( 10 در صد ) . اشعه ماوراء بنفش یعنی عامل اصلی آسیب رساندن به پوست از طیف های مختلفی تشكیل شده است كه مهم ترین آن ها اشعه های UVA وUVB هستند .
سعی كنید بین ساعت های 10 صبح تا 3 بعد از ظهركه بیشترین میزان اشعه مضر آفتاب وجود دارد ( به خصوص در فصل تابستان ) از خانه یا محیط های سربسته خارج نشوید . سعی كنید در سایه حركت كنید و از مكان هایی كه نور آفتاب به طور مستقیم می تابد عبور نكنید .
استفاده از ضد آفتاب برای جلوگیری از سرطان پوست و پیری زودرس و دیگر آثار مخرب آفتاب ضروری است . در حقیقت ، استفاده از یك ضد آفتاب مناسب میزان تأثیر اشعه ماوراء بنفش را بر روی پوست كاهش می دهد و علاوه بر جلوگیری از آثار دیررس آفتاب مثل سرطان ، از آثار زود رس آن مثل آفتاب سوختگی ، قرمزی و تیره شدن پوست نیز می كاهد . در صورتی كه به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده كنید ، احتمال ایجاد لكه های پوستی به ویژه روی صورت بسیار كمتر می شود . همچنین ، ضد آفتاب به دلیل جلوگیری از تخریب الیاف پروتئینی پوست ، یعنی كلاژن و الاستین ، از پیر شدن پوست افتادگی آن ، پیشگیری می كند .
به طورر كلی ، دو نوع ضد آفتاب وجود دارد : ضد آفتاب های فیزیكی و ضد آفتاب های شیمیایی . در ساختمان ضد آفتاب های شیمیایی ، از موادی مانندPABA ، سالیسیلات ها و سینامات ها كه جلوی اشعهUVB را می گیرند و بنزوفنون ها و دی بنزوئیل متان ها كه جلوی اشعهUVA را می گیرند ، استفاده می شود . البته گاهی پیش می آید كه افراد به یكی از این مواد حساسیت دارند و استفاده از این مواد موجب قرمزی و خارش پوست صورت آن ها می شود . در ساختمان ضد آفتاب های فیزیكی ، از موادی مانند اكسید روی و دی اكسی تیتانیوم استفاده می شود كه احتمال حساسیت به آن ها بسیار اندك است . توصیه ما این است كه برای كودكان و نیز در افراد مبتلا به بیماری های پوستی خاص كه پوست آن ها تحریك پذیر است ، از ضد آفتاب های فیزیكی استفاده شود .
استفاده از ضد آفتاب در دوران كوودكی حتی مهم تر از جوانی است ؛ بنا بر این كودكانتان را به مصرف آن عادت دهید . هر روز باید از ضد آفتاب استفاده كنی و حتی در فصل زمستان و در هوای ابری نیز آن را ترك نكنید در صورتی كه در فصل زمستان یا در هوای ابری هستید و كارتان در خانه و محلی است كه نور مستقیم آفتاب وجود ندارد ، مصرف یك بار در روز ضد آفتاب كافی است ؛ اما در صورتی كه در بیرون خانه و در هوای آفتابی قرار دارید هر 3 تا 4 ساعت ضد آفتاب مصرف كنید . در مصرف ضد آفتاب صرفه جویی نكنید . به دلیل گرانی قیمت ، بعضی از مصرف كنندگان فقط پوست خود را كمی چرب می كنند كه این كافی نیست برای صورت باید حدود نصف قاشق چای خوریی معادل یك بند انگشت ضد آفتاب استفاده كرد . ضد آفتاب فقط مخصوص صورت نیست و باید به هر قسمت از پوست كه روباز باشد مانند گردن ، گوش ها و پشت دست ها مالیده شود . ضد آفتاب را مستقیماً روی پوست بمالید و كرم دیگری مثل لوازم آرایش را زیر آن مصرف نكنید . ابتدا صبر كنید تا ضد آفتاب كاملاً روی پوست جا افتاده و خشك شود و سپس كرم آرایش روی آن بمالید یا لباس بپوشید . توصیه می شود ضد آفتاب حداقل 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون آمدن از خانه و تماس با آفتاب مصرف شود . بهتر است ضد آفتاب نزدیك چشم مالیده نشود به ویژه اگر ورزش یا فعالیت زیادی می كنید ؛ زیرا مواد شیمیایی ضد آفتاب می توانند موجب تحریك چشم شود برای محافظت از پوست دور چشم خود چشم ( برای پیش گیری از آب مروارید ) بهترین راه استفاده از عینك مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش ( UV) است .

مشخصات ضدآفتاب خوب:

1-spf آن بین 25 تا 35 باشد

2- ضدآب باشد

3- به سهولت روی پوست پخش شود

4- بدون رنگ باشد

5-مناسب جنس پوست انتخاب شود در پوست های چرب فاقد چربی در پوست های خشک آبرسان باشد و در پوست های حساس حاوی اکسترادرما باشد

6-ویتامین C داشته باشد

7-دارای محافظت در برابر اشعه UVAو UVBباشد

8- امکان انجام آرایش روی آن باشد

9-باعث تحریک پوست نشود و به خوبی تحمل شود

10-بهتر است ترکیبات مرطوب کننده و ضدپیری و حتما" آنتی اکسیدان داشته باشد

11-حداقل یکی از ضدآفتاب های فیزیکی را داشته باشد

عوارض SPF بالای 35:

افزایش کومدون (دانه های سرسیاه)

آکنه های زیر پوستی

حساسیت های پوستی

کم آبی پوست و کدر شدن آن

سن استفاده از ضدآفتاب:

ضدآفتاب باید از بدو تولد استفاده شود در نوزدان از ضدآفتاب های پوششی مثل کلاه و عینک و از 6 ماهگی از زینک اکساید یا اکسیددوزنگ به عنوان بهترین ضدآفتاب فیزیکی تا 12 سالگی و از بعد از آن از ضدآفتاب های شیمیایی موجود .

هیچ نظری موجود نیست: