oxinads

اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

۱۳۸۹ آذر ۲۳, سه‌شنبه

چگونه مراقب پوست خود باشیم؟

پوست، خارجی ترین بخش بدن است که در ظاهر ظریف و آسیب پذیر به نظر می رسد، اما واقعیت این است که پوست سالم در صورت کارایی مناسب، یکی از مهم ترین سدهای دفاعی بدن در برابر میکروب هاست.
پوست، خارجی ترین بخش بدن است که در ظاهر ظریف و آسیب پذیر به نظر می رسد، اما واقعیت این است که پوست سالم در صورت کارایی مناسب، یکی از مهم ترین سدهای دفاعی بدن در برابر میکروب هاست. علت این مقاومت پوست، ساختمان غیرقابل نفوذ آن است که اجازه ورود به عوامل خارجی را نمی دهد.همچنین میکروب های طبیعی که در سطح پوست سالم به صورت مسالمت آمیز زندگی می کنند، خود مانع از تکثیر میکروب ها و قارچ های بیماری زا می شوند. پس حفظ سلامت پوست، ضامن حفظ سلامت اعضای داخلی بدن نیز می باشد.یکی از کارهایی که می توان در جهت حفظ سلامت پوست انجام داد حفاظت آن در برابر نور آفتاب است.آثار زیانباری که اشعه آفتاب به جا می گذارد، می تواند از بروز لکه های کوچک و خال تا خطر سرطان پوست در درازمدت باشد.امروزه پزشکان دنیا به تمامی مردم، بویژه آن هایی که در فضای باز کار می کنند توصیه دارند که از پوست خود در برابر اشعه خورشید محافظت کنند.
اغلب کودکانی که بدون لباس مناسب و پوشش محافظ، در فضای باز مشغول بازی می شوند تا دوره نوجوانی حدود ۷۰ درصد از آثار مخرب آفتاب را به پوست خود وارد می کنند.
شاید نرفتن زیر نور آفتاب در سنین نوجوانی و جوانی بعید به نظر برسد، لذا اگر تمایل دارید پوست سالمی داشته باشید، باید از همان کودکی مراقب آن باشید. با اینکه پوست ما اجازه نفوذ به هیچ عامل خارجی حتی اشعه ماورای بنفش را نمی دهد و رنگدانه پوست، آن را جذب می کند، اما این مقاومت پوست، حدی دارد و اگر به موقع از پوست مراقبت نکنید، به تنهایی از عهده آثار سوء آفتاب برنمی آید.می توان با حفاظ های فیزیکی مثل کلاه و دستکش و ضد آفتاب ها، توان مقاومتی پوست را افزایش داد.از سوی دیگر باید دانست همان گونه که تغذیه مناسب و صحیح، در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها موثر است، در داشتن پوستی سالم و شفاف نیز تاثیر بسزایی دارد.با توجه به اینکه پوست مانند یک سد حفاظتی برای بدن عمل می کند، لذا با رعایت یک برنامه غذایی مناسب می توان این سد را تقویت کرد.
مالیدن کرم بر سطح پوست موجب نفوذ مواد مغذی به داخل سلول های پوستی نمی شود و فقط تا زمانی که آن را نشویید، روی پوست شما وجود دارد، ولی تغذیه سالم، تمام مواد مغذی را وارد سلول های پوستی می کند. به این صورت که مواد مغذی وارد جریان خون می شوند و توسط جریان خون به سلول های پوستی بدن می رسند.تغذیه مناسب حتی روی مکانیسم های پیر شدن بدن نیز تاثیر می گذارد و فرایند پیری از جمله پیر شدن پوست را آهسته می کند.
همه ما می دانیم و بارها شنیده ایم که میوه و سبزی تازه از پیری زودرس پوست جلوگیری می کنند، زیرا دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند. حتی بسیاری از رنگدانه های شیمیایی که در میوه ها و سبزی ها موجودند، خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارند.این آنتی اکسیدان ها موجب جلوگیری از تخریب های سلولی می شوند. بدین صورت که رادیکال های آزاد موجود در بدن، بویژه در منطقه پوست را که در تماس با محیط اطراف هستند، غیر فعال می کنند و جلوی عملکرد تخریبی آنها را می گیرند.برای اطمینان از وجود آنتی اکسیدان کافی در میوه و سبزی، بهتر است آن را به صورت خام یا نیم پز استفاده کرد.
از سوی دیگر رطوبت موجود در پوست نیز مانع چروکیدگی پوست می شود که این مهم با مصرف آب کافی می تواند به دست آید. نوشیدن ۸ لیوان آب در روز برای تامین رطوبت پوست ، کافی به نظر می رسد. همچنین رژیم غذایی برای کاهش وزن در چروک شدن پوست موثر است؛ لذا کم و زیاد کردن وزن بدن به طور متناوب به پوست آسیب های جدی می رساند. شیوه پخت غذا هم در از دست رفتن مواد مغذی غذاها تاثیر بسزایی دارد. توجه داشته باشید گرم کردن غذا برای دفعات زیاد باعث فرایندهای تخریبی اکسیداسیون می شود و به عبارت دیگر آنتی اکسیدان های موجود در غذا را کاهش می دهد و رادیکال های آزاد را فعال می کند.باید تا آنجا که می توان زمان پخت مواد غذایی را کاهش داد و از سرخ کردن زیاد غذاها و پختن آنها با مقادیر زیاد روغن و چربی پرهیز کرد.در این میان، برخی از قسمت های پوست بدن ما نظیر پوست صورت، بیشتر از بخش های دیگر نیاز به توجه دارند و اگر این پیگیری ها صورت نگیرد فرد را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. خوابیدن های دیر هنگام در شب، فشارهای عصبی، مصرف غذاهای ناسالم و قرار گرفتن بیش از اندازه در مقابل نور آفتاب نیز می تواند مشکلات زیادی را برای پوست بدن به وجود آورد. پوست ممکن است خشک و پوسته پوسته شود یا شکاف بردارد و نتواند دوباره خود را ترمیم کند. به جز نوشیدن آب به میزان زیاد، ویتامین C از جمله موادی است که با خوردن آن می توان سلامت پوست را تضمین کرد. .. ..
این ویتامین می تواند از طریق میوه ها، حبوبات غنی شده مخصوص صبحانه و نان های غنی شده جذب بدن شود. به جز این مواد، سیب زمینی نیز به عنوان منبعی مناسب برای ویتامین C به حساب می آید که با صرف این ماده، ظرف مدت زمانی بسیار کوتاه ویتامین یاد شده در بخش های مختلف بدن جذب می شود.

هیچ نظری موجود نیست: